mandag den 1. september 2014

Klumme: Hvorfor undersøger vi Furesø

Hvorfor undersøger vi Furesø?


Jeg kiggede rundt, og så ned i søen, det var uklart vand, man kunne ikke se bunden, det var grønt og beskidt. Jeg havde ikke lige lyst til at stikke fødderne ned i, jeg gav mig til at tænke, hvordan mon det var sket? Sigtedybden var under gennemsnittet, nemlig 2,5 meter, hvilket føre til at planterne dør. Det lyder umiddelbart ikke som om at søen havde en god tilstand. Det gik op for, mig, at en af grundene til at søen er som den er, er på grund af Alger. Ja Alger, ikke det bedste for søen, men er der andre grunde? Blågrønne alger var den slags alge der var flest af i Furesø. Hvis du står i vandet, med vand til knæet, og du ikke kan se dine fødder, skal du nok ikke bade lige den dag, og jeg ville nok fravælge det. Lang de fleste alger er ufarlige, men der er forskellige arter der kan være giftige, nemlig blågrønne alger. Men algerne kan eks. Forgifte muslinger. Der er mange grunde til at vandet så sådan ud, der er selvfølgelig også skrald, fra mennesker, som eks. Papir, dåser osv. Jeg synes efter min mening at det er vigtigt at vi mennesker ikke forurener vandet med skrald osv., fordi kommuner bruger mange penge på at rense søerne, og hvis vi bare gør en forskel, kan vi spare nogle penge, og det kan erstattes med noget andet, eks redskaber på skolerne, i hele Danmark. Men nu skal vi fokusere på Furesø søen, og søen er meget forurenet efter min mening. Furesø er Danmarks, dybeste sø. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar